Nieuws en artikelen

Indexbeleggen de norm

Volgens de AFM en de commissie Frijns moet de keuze voor actief beleggen goed worden onderbouwd. De implicatie is dat passief beleggen de norm zou moeten zijn.

OBAM overgewaardeerd

OBAM is ons nationale troetelfonds. Eén van de weinige beleggingsfondsen van eigen bodem die wel goed presteert. Tenminste, zo lijkt het. Bij nader inzien blijken de prestaties minder overtuigend.

Expres verliezen

Wanneer zijn resultaten het gevolg van kunde en wanneer van geluk? Iemand bedacht iets nieuws: kan je met opzet verliezen? Dan blijkt weer dat geluk bij beleggen een grote rol speelt.

Naar een symmetrische prestatiebeloning

Beheerders van beleggingsfondsen krijgen altijd hun beloning, of ze nou goed presteren of niet. Het is beter de beloning te koppelen aan de geleverde prestatie en symmetrisch te maken.